Жизнь в Киеве
У Києві відкрито другу чергу веломаршруту на Троєщину: аналіз результатів
У Києві відкрито другу чергу веломаршруту на Троєщину: аналіз результатів

Источник http://avk.org.ua

 map

Асоціація постійно працювала з представниками замовника та головним інженером проекту на стадії підготовки проекту та будівельних робіт, моніторила хід та якість робіт, звертала увагу на проблеми та недоліки, інформувала мешканців про хід робіт. Ксенія Семенова, співробітниця АВК та радниця Київського міського голови з питань розвитку велоінфраструктури, брала участь у чисельних зустрічах та нарадах по проекту, інспектувала роботи на місці разом з іншими велосипедистами.

Короткі дані:

Загальна довжина веломаршруту – 13,5 км

Вулиці, якими проходить маршрут – вул. Оноре де Бальзака, пр. Генерала Ватутіна, вул. Труханівська, Парковий міст, Хрещатий парк, Володимирський узвіз, Європейська площа.

Типи велошляхів – велодоріжки одно- та двосторонні, велосмуга, велопішохідна доріжка, змішаний рух з автотранспортом.

Загальна заявлена довжина велошляхів – 22 км

Ширина велодоріжок – від 1,5 м (односторонні) до 2,5 м (двосторонні)

Інші елементи велоінфраструктури – маркування піктограммами, дорожні знаки для велосипедистів та автомобільного транспорту, навігаційні знаки для велосипедистів.

Замовник: Комунальне підприємство “Житлоінвестбуд-УКБ”

Проект веломаршруту, як приймались рішення щодо типів велоінфраструктури

Роботи над проектом почались на початку року. У розробці проектних рішень головний інженер спирався на німецькі рекомендації щодо облаштування руху велотранспорту. Аналізувались напрямки руху велосипедистів, де сконцентрована житлова забудова і, відповідно, звідки люди будуть їхати. У пропонованих рішеннях також враховувались швидкість та інтенсивність руху автотранспорту, наявність зупинок громадського транспорту, а також інтенсивність пішохідного руху.

У чому відмінність проекту від попередніх проектів велодоріжок

Цього разу маршрут є закінченним елементом, який дозволяє з одного района міста безпечно (Троєщина) та безперешкодно доїхати до іншого (центр, Поділ). Тобто людина, яка не має великого досвіду їзди по дорогам загального користування може не боятись, що в певний момент вона буде змушена їхати у загальному потоці інтенсивного та швидкого автотранспорту.

Також на цьому веломаршруті були використані майже усі доступні варіанти організації руху велосипедистів за німецькими стандартами: одно- та двосторонні велодоріжки, велосмуга, велопішохідна доріжка, змішаний рух з автотранспортом; почали застосовувати практику об’їзду зупинок громадського транспорту.

Німецькі стандарти рекомендують застосовувати двосторонні велодоріжки як виключення, адже водії на перехрестях можуть не встигати реагувати на велосипедистів, які швидко виїжджають на перехрестя з обох сторін. У нашому випадку усі виїзди з дворів обладнані попереджувальними знаками для водіїв, а перехрестя усі зі світлофорним регулюванням, що має давати більше часу водіям для оцінки ситуації на перехресті. Проте велосипедистам, у будь якому випадку, варто бути уважними і переконатись, що водій, який планує перетнати велодоріжку, вас побачив і пропускає.

Одностороння велодоріжка на пр. Генерала Ватутіна (Фото: Віктор Крук)

Уздовж проспекту Генерала Ватутіна облаштовано дві велодоріжки для одностороннього руху велосипедистів. Для облаштування двосторонніх велодоріжок тут бракувало місця для розширення тротуарів на 2-2,5м без вирубки дерев. Вузькі тротуари на мосту через р. Десенка не дозволяють наразі організувати повноцінний двосторонній рух велосипедистів з кожної сторони проспекту. Також на проспекті майже відсутні точки призначення для велосипедистів і цю ділянку більшість долає транзитом для виїзду у центр або Парк Дружби народів, де є можливість переїхати на протилежний бік проспекту. Напрямки руху велосипедистів додатково позначені стрілками.

DSC_0478

Велодоріжка переходить у велосмугу на з’їзді на вул. Оноре де Бальзака з шляхопроводу через пр. Генерала Ватутіна

 

У попередніх проектах велошляхів завжди використовувалось якесь одне рішення, найчастіше – велодоріжка. У випадку з цим маршрутом розглядались та порівнювались різні рішення. Так на з’їзді з шляхопроводу через пр. Генерала Ватутіна вирішили організувати рух велосипедистів велосмугою. При цьому було зроблено безпечний виїзд на дорогу, зменшення кількості смуг для руху автотранспорту прямо і створення, таким чином, буфера для велосипедистів (див. фото нижче).

DSC_0476

Перехід велодоріжки у велосмугу (Фото: Ксенія Семенова)

 

DSC_0477

Червоним виділяють лише потенційно конфліктні місця на дорозі (Фото: Ксенія Семенова)

 

Є на маршруті і велопішохідні доріжки. Вони зроблені лише у місцях невисокої інтенсивності руху пішоходів. І навіть тут є ділянки, де велосипедисти мають рухатись з пішоходами, проте піктограми на асфальті показують рекомендовані місця руху велосипедистів, а пішоходам нагадують про можливу появу велосипедистів.

Спільний рух велосипедистів та пішоходів на виїзді з вул. Оноре де Бальзака на пр. Генерала Ватутіна

Спільний рух велосипедистів та пішоходів на виїзді з вул. Оноре де Бальзака на пр. Генерала Ватутіна

На ділянці під Московським мостом в районі з’їзду до Парку Дружби народів велосипедисти рухатимуться разом з автотранспортом по дорозі. Таке рішення є доцільним та рекомендованим на цій ділянці з огляду на низьку інтенсивність руху автотранспорту та невисокі швидкості. Для велосипедистів тут незабаром встановлять знаки велонавігації аби допомогти орієнтуватись на місці і напрямках руху. Тут було замінено небезпечні решітки дощоприймальників. Аналогічно рух велосипедистів на вул. Труханівській (через Труханів острів) організовано разом з пішоходами та автотранспортом і загальним обмеженням швидкості 20 км/год.

Біля зупинок громадського транспорту також організовано проїзд велосипедстів, часто зупинковий комплекс пересували ближче до дороги, а велосипедистів пропускали за зупинкою. Розмітка у наких місцях нанесена пунктирна для привернення уваги, що тут можуть перетинати доріжку пішоходи, які йдуть від зупинки. Це перша спроба не залишати велосипедистів самостійно вирішувати як їхати у складних місцях, а допомогти їм проїхати не створюючи небезпеки для пішоходів.

Окремо про дорожні знаки та розмітку. На маршруті є дорожні знаки та піктограми, які попереджають водії про рух велосипедистів.

DSC_0448

Попередження для водіїв на пр. Генерала Ватутіна при з’їзді з проспекту (Фото: Ксенія Семенова)

DSC_0449

Дорожній знак, який попереджає про виїзд велосипедистів (Фото: Ксенія Семенова)

Для велосипедистів та пішоходів нанесено розмітку “Велосипед” та знаки спільних або розділених велопішохідних доріжок. Що цікаво, ці знаки меншого розміру зроблені навмисно для зменшення візуального шуму від кількості дорожніх знаків, також вони розраховані на нижчу порівняно з автотранспортом швидкість руху пішоходів та велосипедистів, відповідно, останні мають час помітити знаки меншого розміру. Знаки меншого розміру також є поширеною практикою європейських міст, які розвивають велосипедний транспорт.

На маршруті ще буде дооблаштовано велосипедну навігацію, перші такі знаки вже стоять на виїзді з Хрещатого парку на Володимирський узвіз.

DSC_0492

Велосипедна навігація на маршруті (Фото: Ксенія Семенова)

Чого не вдалось досягти

Перший проект мав ширину 1,6 м для односторонніх велосипедних доріжок на пр. Генерала Ватутіна. Це рекомендована мінімальна ширина для одностороннього руху за німецькими стандартами, яка дозволяє комфортно робити випередження одного велосипедиста іншим у межах велодоріжки. Проте на етапі проходження державної експертизи проекту ширину було зменшено до мінімально дозволених українськими стандартами 1,5 м. Зважаючи на наявність поруч тротуару, велосипедисти можуть його використовувати для обгону інших велосипедистів, проте від початку мали наміри робити ширину, яка б дозволяла велосипедистам рухатись суто в межах велодоріжок.

Поки не буде нанесено розмітку для переїзду велосипедистів уздовж пр. Генерала Ватутіна на примиканні вул. Оноре де Бальзака. Це одна з найнебезпечніших ділянок на маршруті, дві смуги автотранспорту виїжджає на високій швидкості з вул. Оноре де Бальзака на проспект. ДАІ погодило нанесення велосипедної розмітки тут, але лише після внесення змін до Правил дорожнього руху, які б чітко та однозначно регулювали пріоритетність проїзду при нанесенні такої розмітки. Через високі ризики ДТП поки розмітка тут нанесена не буде і велосипедисти, які рухаються уздовж проспекту з боку вул. Маяковського, мають або рухатись по дорозі, а, у випадку користування тротуарами, переходити цю ділянку пішки по зебрі.

exit to VatutynaЗа першим проектом на Володимирському узвозі на виїзді з Хрещатого парку мав з’явитись острівець безпеки посередині проїзної частини, який би не надавав переваги у русі пішоходам та велосипедистам, проте полегшив би перетин Володимирського узвозу без потреби спускатись у підземні переходи. Поки це рішення не буде реалізовано, замовник проекту категорично заперечує, вважаючи це дуже небезпечним рішенням на спуску, особливо для руху автотранспорту бруківкою у дощову погоду. Спробуємо втілити це пізніше.

Що ще потрібно зробити

- Перекласти асфальт на тротуарах на мосту через р. Десенка. Пропонується внести це до бюджету наступного року
- Завершити облаштування маршруту знаками навігації (буде виконано цього року)
- Змінити цикл світлофора через швидкісний трамвай з метою зменшення часу очікування для пішоходів та велосипедистів (КП “Київдорсервіс” вже займається питанням)
- Замінити лінзи на перехрестях, де проходить велодоріжка. Замість лінз “Пішохід” мають з’явитись “Велосипед-Пішохід”
- Нанести стоп-лінію та додатковий світлофор для велосипедистів на новому світлофорі на велосмузі при з’їзді з шляхопроводу через пр. Генерала Ватутіна на вул. Оноре де Бальзака (цього року) DSC_0475

- Встановити обмежувачі в’їзду авто на велодоріжки та тротуари на вул. Оноре де Бальзака (цього року)

- Вирішити питання зі скасуванням/непродовженням дозволів на розміщення тимчасової торгівлі у місцях прокладання велошляхів (у процесі)
- Продовжити роботи на вулицях, які примикають до вул. Оноре де Бальзака: Цвєтаєвої, Драйзера та Сабурова (можливо частину робіт проведуть ще цього року);

- Опублікувати дані про фактичні витрати на роботи.

Загалом, реалізація цього проекту, якість комунікації упродовж усього процесу набагато краща за весь попередній досвід співпраці Асоціації з представниками комунальних структур. Цього разу було бажання зробити якісний результат, виходити за межі застарілих нормативів організації руху велосипедистів, чути аргументовану критику і виправляти помилки.

Ми щиро дякуємо за докладені зусилля усім причетним: представникам ШЕУ та будівельникам, інженерам, представникам замовника та іншим причетним! Сподіваємось, що це лише гарний початок і якість проектів та будівництва буде і надалі зростати.